Zweeds
Davidsstjärnor
1
Vianen: The House of Books, 2014
416 p.
9789044344714 (paperback)

In Davidsster ontwikkelt de Zweedse misdaadauteur Kristina Ohlsson met sprekend gemak een plot dat bijzonder ingewikkeld is, maar toch heel plausibel. Het verhaal is doorwrochten, maar in tegenstelling tot veel van dergelijke romans bevat het geen vergezochte plotwendingen of ongeloofwaardige ontknopingen.
In de koude Zweedse winter verdwijnen kort na de moord op een kleuterleidster twee jongens op weg naar hun tennisles. De volgende dag worden ze dood teruggevonden, blootsvoets en met een papieren zak over hun hoofd. De drie slachtoffers waren verbonden aan één van de joodse gemeenschappen in Stockholm. Alex Recht (nomen est omen) en zijn vaste sidekick Frederika Bergman worden met het onderzoek belast. In weerwil van de eerste indruk, blijkt er geen sprake te zijn van antisemitisme. De sporen voeren echter wel naar Israël en een heel persoonlijke vendetta die zijn origine vond in een van de traditionele kibboetsen.
Davidsster is een uitstekende thriller i…Lees verder
In Stockholm wordt een kleuterleister van een joodse school neergeschoten. Terwijl de politie onderzoek doet, verdwijnen er twee joodse jongetjes van dezelfde school die later doodgeschoten worden teruggevonden. Voor het team van Alex Recht dat alleen nog uit hemzelf en Fredrika Bergman bestaat, terwijl ex-collega Fred toevallig zojuist beveiliger is geworden van de joodse school, is het een ingewikkelde klus, waarbij een Israëlische sprookjesfiguur, de Israëlische en Zweedse geheime diensten en het verleden van de ouders van de jongetjes een belangrijke rol spelen. Het is een omvangrijke roman, niet alleen wat het aantal pagina’s betreft, maar ook wat betreft de opzet met zoveel verschillende gezichtspunten, waarbij persoonlijke en beroepsmatige verwikkelingen en onverwerkte gebeurtenissen uit het verleden een rol spelen. Maar de schrijfster weet dat keurig te verbinden tot een niet helemaal gelukkig einde. Boeiend verteld, boeiende personages en voldoende spanning voor uren leesplez…Lees verder

Over Kristina Ohlsson

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vogler

Kristina Ohlsson (Kristianstad, 2 maart 1979) is een Zweedse schrijfster van misdaad- en jeugdromans.

Kristina Ohlsson groeide op in Kristianstad en verhuisde vervolgens naar Stockholm waar ze politieke wetenschappen studeerde. Ze werkte als veiligheidsanalyst bij de rijkspolitie, bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Försvarshögskolan (Universiteit van de Zweedse defensie) en tot 2012 als "Counter Terrorism Officer" bij de OVSE in Wenen. Ohlsson schreef ook vakgerelateerde teksten over het conflict in het Midden-Oosten en het buitenlands beleid van de Europese Unie.

In 2009 verwezenlijkte ze haar jeugddroom om schrijver te worden met de uitgave van haar debuutroman Askungar. Daarna schreef ze nog een aantal boeken in het misdaadromangenre, uitgegeven door Piratförlaget. Haar boeken kregen internationale aandacht en werden vertaald in meer dan 20 talen. Vanaf 2012 besloot Ohlsson zich volt…Lees verder op Wikipedia